Werk en privé zo veel als kan gescheiden houden

Door de maatregelen tegen corona zijn veel Nederlanders de komende tijd thuis aan het werk. Wie thuiswerkt, herkent inmiddels het ritueel: je werkt aan de keukentafel of aan je bureau en zit vervolgens vier meter verder 's avonds op de bank. Als je kinderen hebt, eisen die ook overdag de nodige aandacht. En berichten over werk krijg je niet langer enkel binnen kantoortijden, maar de hele dag door. Hoe houd je tijdens de coronacrisis werk en privé dan zo goed mogelijk gescheiden? 

Tijdens je werk meldt jouw oppas zich ziek, dus regel je vervanging. Dan zoek je tussendoor even een autoverzekering uit. 's Avonds open je je laptop om nog even wat mails te lezen en zaterdagochtend neem je alvast een vergadering door. Bij bijna de helft van alle mensen loopt werk en privé geregeld op deze manier door elkaar heen. Dan is er sprake van een verstoorde werk-privébalans. Het kan efficiënt voelen, maar dat is het niet. Samen met workaholics zijn mensen die werk en privé niet geschieden kunnen houden het minst gezond van alle werknemers, blijkt uit Fins onderzoek. Wanneer je thuis- en werkrollen steeds meer in elkaar overlopen, kom je thuis niet bij van je werk, meldt Psychologie Magazine. Zo kun je je niet opladen en loop je een groter risico op emotionele uitputting. Hierdoor word je minder creatief en minder fit. Nu is dit balans als je thuiswerkt tijdens de coronacrisis meer verstoord dan normaal. Daarom is het belangrijk om waar mogelijk te zorgen dat je zoveel mogelijk je normale routine aanhoudt. Dat houdt in dat je dezelfde tijd van opstaan, aankleden, ontbijten en beginnen en stoppen met werk aanhoudt. Ook je pauzes kun je het beste volgens je normale ritme inplannen. Op deze manier heeft je werkdag een duidelijk begin en een eind en ben je 's avonds minder snel geneigd nog 'even' wat voor werk te doen.

2. Creëer een goede werkplek

Tijdens de coronacrisis is je woonomgeving ineens ook je werkomgeving is. Het is daarom belangrijk om waar mogelijk te zorgen dat je niet werkt waar je woont. Het kan verleidelijk zijn om met de laptop op de bank voor de tv te gaan werken, maar dat is een slecht idee. Comfortabele plekken zorgen namelijk zelden voor een goede productiviteit. Werk daarom zoveel mogelijk in een afleidingsvrije omgeving. Zorg daarom dat de werkplek is opgeruimd, houdt een goede werkhouding aan, zet je sociale media meldingen uit en - als het even kan - je telefoon op stil. Wie dit doet, is gegarandeerd productiever aan het werk.

3. Negeer (waar dat kan) berichten buiten werktijd

Het kan verleidelijk zijn om even op dat ene appje of die ene e-mail te reageren buiten je werktijd, maar daardoor ben je vervolgens in je hoofd nog bezig met werk. En zoals je inmiddels al hebt gelezen, draagt dat bij aan een verstoorde werk-privébalans. Zorg er daarom voor dat je buiten werktijd de notificaties van werk zoveel mogelijk uitzet, zodat je je 's avonds weer kan opladen voor een nieuwe werkdag.Extra tip: geef zelf het goede voorbeeld door medewerkers niet buiten werktijd te storen.

4. Communiceer duidelijk met collega's

Vooral in deze tijd, waarin je als je kinderen hebt toch een ietwat ander rooster aanhoudt, is het belangrijk om met je collega's te communiceren over wanneer je aan het werk bent en wanneer niet. Zo voorkom je dat je over werkzaken wordt lastiggevallen wanneer je al niet meer aan het werk bent. Ook stoor je een ander niet op het moment dat het voor diegene niet zo goed uitkomt. Werk je veel samen aan projecten? Dan is het extra belangrijk om te blijven communiceren over wie welk deel van het werk oppakt. Zo voorkom je dat jij en je collega beiden met hetzelfde bezig zijn en voorkom je mogelijke irritaties, bijvoorbeeld doordat een collega het idee heeft dat je minder doet dan je daadwerkelijk aan het doen bent, omdat diegene geen inzicht in je werkzaamheden heeft. Wanneer je elkaar regelmatig laat weten wat je doet, loopt het werkproces het soepelst.Voor een goed overleg, kun je bijvoorbeeld videobellen. Hier lees je hoe je dat doet.

5. Blijf bewegen

Een laatste tip: blijf sporten of bewegen. Wie regelmatig sport, houdt zijn of haar hoofd leeg en stressniveau laag. Hoe je dat thuis doet, lees je hieronder de volgende keer als ik het publiceer. 

Thuiswerken is een kunst. Dat hebben we in coronajaar 2020 aan den lijve ondervonden.

Deze survivalgids leert organisaties, managers en werknemers op welke manier ze succesvol met thuiswerk kunnen omgaan. Daarbij komen vele praktische én menselijke aspecten aan bod.

Je krijgt heldere antwoorden op vragen als: hoe moet je je als organisatie, manager of medewerker herorganiseren? En hoe behoud je de cultuur van de werkplek, het teamgevoel en je mentale gezondheid?